Beskyt din bil i det våde vejr med en undervognsbehandling
Regn, regn og atter regn. I en dansk vinter regner det tit og ofte, hvilket desværre er hårdt for bilens metaldele. Når temperaturen desuden ligger tæt på frysepunktet og vejsaltningen går i gang, så begynder bilen for alvor at ruste eller korrodere.
En bil angrebet af rust eller korrosion kræver efterhånden reparationer eller ultimativt; skrotning, hvilket er både dyrt og kunne være undgået ved rettidig omhu.
Du kan beskytte din bil mod den langsomme nedbrydning ved at få den undervognsbehandlet. Det er bedst at få foretaget, når bilen er fabriksny, men senere giver også en god beskyttelse – jo før jo bedre.
Undervognsbehandlingen skal gentages med 2-5 års mellemrum afhængig af kørselsmønster og slid på bilen.
Hvis du vil undgå, at den danske vinterregn æder din bil op gennem rust og korrosion, så kontakt din mekaniker, for at høre hvilken undervognsbehandling, han/hun anbefaler til netop din bil.
Det er vigtigt at holde øje med alderen på bilens dæk. Har du et lavt kørselsforbrug, kan du risikere, at dækkene bliver for gamle, inden de er slidt ned. Dæk, der er for gamle, mister den elasticitet, der er nødvendig for at opretholde et ordentligt vejgreb. Gummiet stivner med alderen, og derfor kan bilen glide over asfalten ved kraftige opbremsninger.
Læs mereDin sikkerhed på vintervejene afhænger i høj grad af, at du har de rette dæk på bilen. Når vejene er dækket af sne og slud, reduceres bremseafstandene markant, hvis du kører på vinterdæk sammenlignet med sommerdæk.
Læs mereDet er ved at være tid til hjulskifte, så husk at bestille tid i god tid. Efteråret er i fuld gang, og snart skal sommerhjulene skiftes ud med vinterhjul.
Læs mere